Synnøve Persen mottar John Savio-prisen 2025

John Savio-prisen 2025 tildeles billedkunstner Synnøve Persen (f. 1950, Bevkop/Beavgohppi), for hennes kunstneriske virke og utrettelige arbeid for å styrke rammevilkårene for samiske kunstnere. Savioprisen er opprettet av Bildende Kunstneres Hjelpefond i samarbeid med Samisk Kunstnerforbund/Sámi dáiddačehpiid searvi og Nordnorsk kunstmuseum/Davvi Norgga Dáiddamusea. Prisen deles ut annethvert år og har som formål å skape oppmerksomhet om kunst med forankring i samisk kultur. Årets tildeling hedrer Persens banebrytende innsats for samisk kunst og samiske kunstneres rettigheter gjennom flere tiår.
Det nordlige landskapet er gjennomgangstema i Synnøve Persens abstrakte malerier. Forbindelsen mellom kultur og natur står ofte sentralt i verkene, gjennom subjektive inntrykk av stemninger og scenarioer i det arktiske landskapet. I Persens verk kan man finne skildringer av mytiske temaer, der referansene primært er naturkrefter, snarere enn formasjoner i naturen.
Synnøve Persen har vært en sentral skikkelse på den samiske kunstscenen i Sápmi, i Norge og internasjonalt siden 1970-tallet. Hun ble uteksaminert ved Statens kunstakademi i 1978, og kan vise til flere separatutstillinger, blant annet ved documenta 14 i Athen, Samisk senter for samtidskunst/Sámi Dáiddaguovddáš og Tromsø kunstforening/Romssa dáiddassida. Hun har i tillegg gjennomført flere utsmykkingsoppdrag, og verk av kunstneren er innkjøpt til en rekke offentlig bygg.
Persens engasjement har aldri gått upåaktet hen. Allerede på slutten av 1970-tallet vakte hun oppsikt da hun fremmet forslag om et eget samisk flagg – et flagg som nå er kjøpt inn av Nasjonalmuseet. Samtidig var hun en pådriver for de første utstillingene med og av samiske kunstnere på norsk side av Sápmi. Persen var med på å stifte Samisk kunstnergruppe (Masi-gruppen/Mázejoavku), som ble en forløper for etableringen av Samisk Kunstnerforbund/Sámi dáiddačehpiid searvi. Hun har i tillegg vært en nøkkelfigur i arbeidet med å sikre samiske kunstnerstipender, etablering av Samisk senter for samtidskunst/Sámi Dáiddaguovddáš, og kampen for realiseringen av et Samisk kunstmuseum – et arbeid som fortsatt pågår.
Juryen fremhever Persens helhetlige kunstnerskap og hennes sterke engasjement for samisk kunst og samfunnsliv som hovedbegrunnelse for tildelingen: – Synnøve Persen er en av de mest markante kunstnerne i det samiske kunstfeltet, og hennes kamp for samiske kunstneres rettigheter er uten sidestykke. Hun har aldri gått stille i dørene, og hennes innsats har vært avgjørende for det samiske kunstfeltets utvikling. Det er på bakgrunn av dette vi tildeler henne John Savio-prisen 2025, sier juryen i sin begrunnelse.
Om tildelingen uttaler Synnøve Persen:
- Det er en ære å bli tildelt John Savio-prisen 2025. Det har stor betydning for samisk kunst og samiske kunstnere å ha en slik høythengende pris. Prisen løfter fram hele den samiske kunsten og ikke minst kunstneren som mottar den, på en verdig og aktuell måte.
Les hele uttalelsen fra Synnøve Persen her.
John Savio-prisen 2025 er på 200 000 kroner og deles ut ved en seremoni og feiring ved Nordnorsk Kunstmuseum/Davvi Norgga Dáiddamusea i Bodø/Bådåddjo 22. august. En presentasjon av kunstnerskapet, også i regi av Nordnorsk Kunstmuseum/Davvi Norgga Dáiddamusea, åpnes for publikum i løpet av siste kvartal 2025, ved museets avdeling i Tromsø/Romsa.
Juryen for Savioprisen er sammensatt av to representanter fra Samisk Kunstnerforbund/Sámi dáiddačehpiid searvi, og én representant fra Nordnorsk Kunstmuseum/Davvi Norgga Dáiddamusea. Årets jury har bestått av Lene E. Westerås (billedkunstner og forfatter), Grethe Gunneng (billedkunstner) og Liv Brissach (kurator ved Nordnorsk Kunstmuseum/Davvi Norgga Dáiddamusea).
Synnøve Persen er i juni aktuell med separatutstilling på Galleri Zink i Lillehammer. Utstillingen åpner i forbindelse med litteraturfestivalen, hvor hun også deltar som forfatter. Der viser hun 15 nye malerier, malt det siste halvåret. I disse maleriene har Persen gått tilbake til en motivkrets hun arbeidet med for cirka 45 år siden. Havet og himmelen med horisontlinjen, et motiv som opptar henne.
Se Synnøve Persens hjemmeside for CV og verksgalleri: synnovepersen.no
John Savio-prisen har sitt navn etter John Andreas Savio (1902–1938), som regnes som en pionér for samiske kunstnere. Han var den første same som studerte ved Statens håndverks- og kunstindustriskole, og den første samiske kunstneren med separatutstilling i Nasjonalgalleriet. Savio er særlig kjent for sine grafiske arbeider, som preges av motiver av samisk kultur og levemåte.
John Savio-prisen deles ut for sjette gang i 2025, og alle som ønsker det kan foreslå kandidater til prisen. I 2023 gikk prisen til Ingunn Utsi. Tidligere mottakere er Geir Tore Holm (2015), Britta Marakatt-Labba (2017) Aage Gaup (2019) og Keviselie / Hans Ragnar Mathisen (2021).
Bildende Kunstneres Hjelpefond (BKH) krever inn kunstavgiften ved all offentlig omsetning av kunst i Norge. Avgiftsmidlene går i sin helhet til BKH, som tilbakefører pengene til ny produksjon av kunst gjennom tilskudd, stipend og priser til kunstnere i Norge.
Pressemelding i Word-format (norsk, nordsamisk og lulesamisk)
Kontakt
Christine Bratlie, rådgiver i BKH
christine.bratlie@kunstfond.no / 949 73 392
Det er en ære å bli tildelt John Savio-prisen 2025. Det har stor betydning for samisk kunst og samiske kunstnere å ha en slik høythengende pris. Prisen løfter fram hele den samiske kunsten og ikke minst kunstneren som mottar den, på en verdig og aktuell måte.
Jeg ble kjent med John Savios arbeider under min studietid på Statens kunstakademi i Oslo på 1970-tallet. Mitt første år der var hos legendariske Reidar Aulie, det var samtidig hans siste år som professor. En av mine medstudenter spurte om jeg kjente til John Savio. Det gjorde jeg ikke.
Min neste professor ble Ludvig Eikaas. Han foreslo at jeg burde gå på Nasjonalgalleriet, hilse fra ham og be om å få se John Savios arbeider i kobberstikksamlingen. En mappe med Savios tresnitt ble hentet fram. Med hvite hansker og den største ærefrykt fikk jeg bla i mappen med originale verk av John Savio. Den opplevelsen har jeg aldri glemt, jeg var knapt 25 år gammel. Jeg ble slått av fortellerevnen hans, i tresnittet "Reinkalver II" leste jeg et helt folks historie. Reinkalvene på flukt har fulgt meg siden. Å flykte fra noe eller bli jaget. Tresnittet inneholder begge mulighetene. Med reinens bevegelser mesterlig fanget.
Trykket heter "Čearpmahat" som betyr fjorårskalv.
Dette var mitt første møte med Savio. Siden ble jeg kjent med hans historie, forlate Finnmark for å søke kunstutdannelse i Oslo, den gang veien dit var svært lang. Den var blitt litt kortere da jeg kom dit. Tresnittet med reinkalvene berører alt dette. Jeg er glad Nasjonalgalleriet så tillitsfullt ga meg mulighet til å få sett disse unike verkene. Det la et viktig grunnlag for hele mitt virke som kunstner.