Kunstnersamtale med Tomas Colbengtson

Torsdag 28. august, kl. 19:00 – 20:30, i Festsalen, 2. etasje
Lett bevertning
Billett kr 85,- kjøpes i resepsjonen i museet.
Tomas Colbengtson (f. 1957) er en samisk-svensk kunstner som arbeider med grafikk, maleri, skulptur, installasjon, glass og digital kunst. Han er født og oppvokst i en samisk landsby ved Björkvattnet i Tärnaby/Dearna, Sverige. Landsbyen ligger nær norskegrensen, sørøst for Mo i Rana/ Måefie.
Oppveksten i den sørsamiske kulturen, samt historien og samtiden, danner grunnlaget i Colbengtsons kunst. Han bruker kunsten til å fortelle den mørke siden av sitt folks historie: hvordan den kolonialistiske arven har forandret samenes liv og landskap gjennom de Nordiske myndighetenes maktutøvelse, med religionsforbud, språkforbud, rasebiologisk forskning, tvangsforflytning og skambeleggelse av kulturelle uttrykk, som joik/vuelie og klesdrakt. Colbengtson tar i bruk gamle, historiske fotografier i glassarbeidene sine.
I utstillingen «Alt snakker – Fortellinger i bevegelse», er han representert med verket «De tvångsförflyttade» som er et fotografi fra 1931 et møte mellom samer nordfra i Sverige og samer fra Tärna/Dearna, der sistnevnte var veivisere til beiteområder som tilhørte Vapsten sameby. Opprinnelsen til dette møtet var reinbeitekonvensjonen mellom Norge og Sverige, som trådte i kraft i 1919. Den førte til at reineiere i Nord-Sverige mistet sine beiteområder og ble tvangsflyttet sørover av svenske myndigheter. Mange av dem havnet i området rundt Tärnaby, noe som førte til en årelang konflikt fordi reineierne fra samebyen Vapsten allerede hadde beitemark til sine reinsdyr i dette området. I bakgrunnen av bildet vises rasebiologiske portretter av Vapstensamer, fotografert i 1925.
Utstillingen «Alt snakker – Fortellinger i bevegelse» viser et utvalg kunstverk fra museets samling fra 1800-tallet og frem til i dag, av kunstnere med nordnorsk, samisk, norsk og internasjonal bakgrunn. Sammenstillingen av historiske og nyere kunstverk utforsker samfunnsaktuelle problemstillinger, og bringer samlingen inn i nye og gamle fortellinger om det kulturelt mangfoldige Nord-Norge og området Sápmi.