Boklansering og performance

Bodø
31.10.25
, 19:00 — 20:30
Et vått spor tegner en ny kyst (Curtain VI) / A Wet Trace Draws a New Coastline (Curtain VI)
Om arrangementet
Nordnorsk Kunstmuseum i samarbeid med forlaget SMØR Press har gleden av å invitere til lanseringen av kunstneren Edvine Larssens nye kunstnerbok: «Et vått spor tegner en ny kyst» (Curtain VI).

Denne unike utgivelsen er resultatet av et samarbeid mellom kunstneren og SMØR Press.

Program for lanseringen

•    19:00 – Velkommen ved Kristoffer Dolmen
•    19:15–19:30 – Presentasjon av Edvine Larssen
•    19:30–19:45 – Spørsmål og dialog med publikum
•    Kort pause
•    20:00–20:30 – Performance med Michael Duch (på engelsk)

Gratis inngang til arrangementet.

Kunstnerboken er utformet som en Orihon – en japansk trekkspillbok – og kan foldes ut til hele seks meters lengde. Den finnes kun i et eksklusivt opplag på 24 eksemplarer, tilsvarende døgnets 24 timer. Hver bok har 2 x 12 unike, håndlagde omslagspar med grafiske dyptrykk i papp, alle nummerert og signert av kunstneren.
Utgivelsen inkluderer også en tekst av Line Ulekleiv: «Ta tiden vel i akt», og inneholder både norsk og engelsk tekst.

Utgivelsen er støttet av Kulturrådet og Trondheim kommune.

Bakgrunn for verket

«Et vått spor tegner en ny kyst» (Curtain VI) består av to deler. Del en er et komprimert poetisk skuespill i 12 deler. Her møter en Vekteren som protagonist, i vekslingen mellom nåtid og eldre tid. Del to er en skulpturserie som alluderer et fallende sceneteppe i 12 stadier. Skulpturene er bygget i treverk, beiset, så lyssatt i en profesjonell teatersal etter solens bevegelse på himmelen, og avfotografert. 

I gammel tid ble Øretinget holdt på Brattøra, og området var også i bruk som rettersted, og det var her de gamle Vekterne holdt til i Trondheim. Fra Brattøra vandret vekterne inn og gjennom byen til faste tider for å melde til byens befolkning om værforhold, tid på døgnet og eventuelle farer for folk og fe. Vekteren i eldre tid har en klar allmenn rolle i bybildet, som en beskytter og ivaretaker av befolkningen, mens vi i vår tid bruker vekter-begrepet om en rolle som i all hovedsak ivaretar økonomiske hensyn og privat eiendom. Å belyse dette motsetningsforholdet på en poetisk måte har fra Larssens side vært pådriveren for prosjektet, som også forsøker å gi en erfart erindring av tid og forgjengelighet ved å benytte døgnet som et bilde på konstante og pågående endringer.

I korte kondenserte tableaux, hvor også havet spiller en vesentlig rolle, befinner leseren seg på et havneområde som er inspirert av Brattøra, men som kan gi assosiasjoner til havneområder hvor som helst. Verket beveger seg gjennom 12 timer av et døgn, fra solnedgang til ny dag. Teksten låner korte utdrag fra faktiske vektersanger fra 15- og 1600 tallet funnet i statsarkivet. Dette skaper en rytmisk veksling mellom vår egen tid og et minne om en svunnen fortid. Del to er en skulpturserie som alluderer et fallende sceneteppe bygget i treverk i 12 stadier, så lyssatt i en profesjonell teatersal etter solens bevegelse på himmelen, og avfotografert.

Presentasjon av medvirkende: 
Edvine Larssen (født Vefsn 1977) bor og arbeider i Trondheim. Hennes praksis er stedssensitiv, ofte i form av omsluttende installasjoner, både i og utenfor gallerirommets kontekst. Hennes arbeider er både materielle og konseptuelle, og hennes uttrykk ligger i et skjæringspunkt mellom det performative, det skulpturelle og det arkitektoniske. 
Larssen har vært invitert til å skape stedsbundne verk for blant annet Kunstnernes Hus, NNKS, Tromsø kunstforening, TSSK, Trondheim internasjonale scenekunstfestival, LevArt og Nasjonalmuseet, Nordenfjeldske kunstindustrimuseum. Hun har studert i London, Trondheim og Japan, og har en doktorgrad i kunstnerisk utviklingsarbeid fra PKU/NTNU. 

Michael Francis Duch er professor i kontrabass, jazz og eksperimentell musikk ved NTNU. Han har medvirket på over 80 utgivelser i ulike formater, inkludert flere soloalbum, og har spilt solokonserter i Norge, Sverige, Reykjavik, Athen, Madrid, Wien, Glasgow, Huddersfield og London. Duch har jobbet tett med komponister som Lene Grenager og Michael Pisaro-Liu og har urframført flere solostykker skrevet spesielt for ham. Han har også gitt ut flere plater med nyskrevet musikk. Hans hovedinteresse ligger i eksperimentell samtidsmusikk, særlig den anglo-amerikanske tradisjonen fra 1950- og 60-tallet, med komponister som Cornelius Cardew, John Cage, Christian Wolff og Pauline Oliveros.

SMØR Press ble grunnlagt i 2017 og er et forlag og trykkeri som drives av designeren Joana Bruno og kunstneren Carlos A. Correia. SMØR Press har en visjon om å støtte trykksaken som et helt spesielt kunstnerisk medium og et formidlingsverktøy for kunstnere. SMØR Press har også spesialisert seg på riso-trykkteknikk for å produsere kunstpublikasjoner, fanziner og andre trykksaker.