Våre utvalgte verk fra samlingen #7
VÅRE FAVORITTER
Nordnorsk Kunstmuseum fyller 30 år i 2015, og i løpet av jubileumsåret vil vi fremheve museets samling på forskjellige måter. Samlingen består av nær 1800 verker. Gjennom året vil hver av de ansatte velge sitt favorittverk!
#7: Formidler Kristin Løvås
Børre Larsen (f. 1952): «Karavane», blandet teknikk / kunsthåndverk
(Innkjøpt fra Høstutstillingen, 1994).
Jeg har valgt dette kunstverket fordi det er et kunstverk som med sin humor og sitt lekne utrykk begeistrer både barn og voksne. Børre Larsens installasjon er bygget opp av barneleker: nemlig plastelefanter og en togbane! Elefantene er laget ved at kunstneren har skjært vekk hodene på plastelefantene, og i stedet satt inn ulike gammeldagse vannkraner. Her understrekes virkelig elefantene som vannsprutere! En av elefantene skiller seg likevel ut ved at han har fått en snabel av tuten på en gammel kaffekjele. Barn blir svært begeistret for å finne de små elefantene i museet, noe som straks setter deres fantasi i sving! Mang en gang har jeg hørt noen av de minste begynne å synge på barnesangen «en elefant kom marsjerende», straks de ser elefantene.
For et voksent publikum er det også først og fremst det lekne uttrykket som vekker interesse. Men er skulpturen bare ment for å få frem et smil hos betrakteren? Det er en underliggende tone av noe annet. Her er også en kommentar til vårt mekaniske og kalde samfunn der menneskene alt for lett følger etter hverandre og går i takt, uten å stille kritiske spørsmål. Gjemt bak det lekne uttrykket ligger det en samfunnskommentar.
Børre Larsens installasjon tilhører den kunstnerisk retningen som kalles «readymades». Dette er et begrep som først dukket opp med arbeidene til kunstneren Marcel Duchamp på begynnelsen av 1900-tallet. Duchamps kanskje mest kjente arbeid, og et av de mest omdiskuterte kunstverkene i historien, er hans pissoir på en sokkel, med tittelen «Fontene» (1917). Ved å blande kunst og trivialkultur sammen til readymade-objekter, rev han ned den tradisjonelt opphøyde statusen kunstverket hadde. Det handlet ikke lengre om smak eller estetikk. Kunst skulle i stedet engasjere betrakteren til å delta og reflektere, gjennom humor og bisarre elementer. Dette finner vi igjen i installasjonen «Karavane» til Børre Larsen.