I en parallell virkelighet
Performance- og installasjonskunstner Marita Isobel Solberg er direktør ved Sámi Dáiddamusea i to måneder. Hun håper alt ikke bare forsvinner.
Solberg fikk stillingen etter at prosjektet med et eget samisk kunstmuseum startet i oktober i fjor. Kunstneren var åpen for å ha flere roller, og hadde blant annet selv en performance under åpningen av utstillingen There is No. Hun synes det er utrolig viktig å vise fram hvordan et eget samisk kunstmuseum ville ha vært, og at demonstrasjonen gjøres på en sterk kunstnerisk måte.
- Jeg har stor respekt for at en institusjon gjør noe som ikke er vanlig, at vi tør å gjøre et ordentlig stunt som setter spor, sier Solberg.
Tar det videre
Hun håper det ikke bare blir med den to måneder lange performancen. For et eget samisk kunstmuseum har vært diskutert i samiske miljøer i alle år. Mange har tenkt at det aldri kom til å skje.
- Det er interessant å se hvor lang tid ting tar, sier Solberg, og legger til:
- Faren er at ingen tar museet videre når prosjektet er over. Jeg håper det vil dukke opp flere steder. Det er som om noe har blitt vekket opp noe til live igjen, og det går ikke an å bare avslutte, sier hun.
Selv kunstner
Direktøren er altså ikke uvant med performancestrategier. Hun jobber selv som performance- og installasjonskunstner med base i Tromsø. Kunsten sin tar hun med seg ut i verden, og har blant annet jobbet i Japan og New York i flere perioder.
- Måten Sámi Dáiddamusea er satt opp på er veldig i tråd med hvordan jeg tenker. I kunsten min går jeg inn i en annen virkelighet, og det gjør Nordnorsk kunstmuseum også. Det museet gjør er virkelig, de later ikke bare som, sier Solberg.
Målet hennes som direktør er å være i en parallell virkelighet, som er like reell som alt annet. Hun gikk inn i prosjektet med den tanken.
Tale som lydverk
Solberg bruker mange ulike materialer og teknikker i kunsten sin, som keramikk, foto, veving, lyd og film. Felles for kunsten er en samisk klangbunn, der duodjien er helt sentral.
- Jeg er fra Manndalen i Kåfjord og er vokst opp med duodji. Moren min lager blant annet grenevev, garnfarging og søm og jeg har vært med siden jeg var liten, sier hun.
Direktøren holdt åpningstalen til utstillingen There is No både på samisk og norsk. Selv er hun langt fra flytende, de snakket ikke så mye samisk hjemme da hun vokste opp. Men i talen turte hun å kaste seg ut i det.
- Jeg fikk tilbakemeldinger på at talen nesten var som et lydverk. Det var noen samiske som skjønte alt, andre skjønte ingenting. Men det er noe med å tørre å prøve, sier Marita Isobel Solberg.
Foto: Direktøren ved verket til Alf Salo, en kunstner som også kommer fra Kåfjord og som hun kjente godt.