Kunsthall Svalbard og Nordnorsk Kunstmuseum presenterer to utstillinger med den amerikanske kunstneren Sean Snyder: Room 11 (Latitude: 78.223, Longitude: 15.646) og Exhibit: NNKM.DEP.0199.
Exhibit: NNKM.DEP.0199
Nordnorsk Kunstmuseum
16. september 2021 – 20. februar 2022
Room 11 (Latitude: 78.223, Longitude: 15.646)
Kunsthall Svalbard / Longyearbyen folkebibliotek
18. september 2021 – 28. november 2021
Utgangspunktet for Sean Snyders utstilling i Longyearbyen folkebibliotek er et unnselig lite rom i det forhenværende Nasjonalgalleriet viet 1800-talls «studier og skisser.» Rommet, som ganske enkelt ble omtalt som «Sal 11», presenterte 69 verk under overskriften «Flyktige inntrykk og virkelighetens detaljrikdom.» I februar 2018 tilbrakte Snyder flere dager i dette rommet, der han omhyggelig katalogiserte utstillingen. Etter å ha observert hvordan besøkende fotograferte kunsten med smarttelefoner og digitale kamera, la Snyder merke til at ingen av verkene i rommet var i overensstemmelse med noen av de etablerte standardformatene for skjermer. Den monokrome framstillingen av fargerikt nordlys i Peder Balkes Nordlys over klippekyst (NG.M.0132) gjorde et varig inntrykk på kunstneren, som bet seg merke i at maleriet til Balke var mindre enn et kartotekkort. Ytterligere studier ble gjennomført i Nasjonalgalleriets bibliotek og i museumsbutikken.
Gjennom en rekke kunstneriske operasjoner har Snyder rekonstruert Sal 11 som en kompleks informasjonsenhet med en særpreget visuell identitet. I tillegg har Snyder utviklet en visuell identitet for Predator X. Fossilene til det anslagsvis tretten meter lange havrovdyret ble funnet på Svalbard omkring 2006.
Samtidig viser Nordnorsk Kunstmuseum Snyders parallelle etterforskning av Nordlys, et maleri av Balke deponert i museets samling med registreringsnummeret NNKM.DEP.0199. Som utstillingstittelen antyder, behandler Snyder maleriet som et slags bevismateriale (det engelske ordet «exhibit» kan bety både utstilling og bevisgjenstand). Med en framgangsmåte som kan minne om den reduktive og monokromatiske stilen Balke utviklet i sine sene arbeider, gjør Snyder dokumenter til gjenstand for undersøkelser som frambringer uvante perspektiver, nye sanseerfaringer og lekne informasjonsutvekslinger. Klarer du å gjenkjenne et Balke-maleri uten å skjelne til noe annet enn bildeformatet?
Som et ledd i utstillingsprosjektet har Room 11 og NNKM.DEP.0199 blitt konservert som digital informasjon på film. Filene ble deponert i Arctic World Archive på Svalbard 23. september 2021.
Utstillingene inngår i en trilogi utviklet av Snyder i samarbeid med den norske kunsthistorikeren og kuratoren Ellef Prestsæter. Siste del av trilogien vil finne sted i Guttormsgaards arkiv på Blaker i 2022.
Sean Snyder (født 1972 i Virginia Beach, USA) har vært toneangivende på den internasjonale kunstscenen i to tiår, med soloutstillinger ved nøkkelinstitusjoner som Stedelijk Museum (Amsterdam), Institute for Contemporary Arts (London), Israeli Center for Digital Art (Holon), Kölnischer Kunstverein (Køln), National Museum of Contemporary Art (Bucaresti), Index (Stockholm), Wiener Secession (Wien) og Van Abbe Museum (Eindhoven). Blant nyere soloutstillinger er det verdt å nevne Aurora Borealis ved Galerie Neu (Berlin, 2017) og Aspect Ratio / Dispositif at Galerie Chantal Crousel (Paris, 2016). Snyder har nylig deltatt på gruppeutstillingene Theater of Operations: The Gulf Wars 1991–2011 (MoMA PS1, New York, 2019), Always Contemporary (Ludwig Museum, Budapest, 2019) og Troløse bilder (Nasjonalmuseet, Oslo, 2018).